Logo deventerpost.nl


Jonge onderneemster met soja-allergie maakt haar droom waar

  Zakelijk

DEVENTER - Shanna Rijsemus is allergisch voor soja. Wat? Gluten? Nee, soja! Eén van de minder bekende voedselallergieën, maar minstens net zo vervelend. Na jarenlang bang te zijn geweest om buiten de deur te eten, heeft zij haar eigen onderneming opgericht: Allergenenkaarten. Hiermee streeft zij ernaar om het voor iedereen (met een voedselallergie) mogelijk te maken om zorgeloos uit eten te gaan.

Jarenlang had Shanna een frustratie, een idee, een droom, een ideaal… Zij heeft het omgezet in actie! Van soja-allergie naar onderneemster. Het doel van haar onderneming is haar droom: zorgeloos uit eten mogelijk maken voor iedereen.

Minder bekend, minder bewust

“Soja komt voor in veel alledaagse producten, ook in producten waar je het niet in zou verwachten. Dit maakt het lastig om het allergeen te vermijden. Zo zit het bijvoorbeeld vaak verwerkt in chocolade (sojalecithine) en kan het voorkomen in vleeswaren, brood, snoep, koekjes, etc. Het is dus oppassen geblazen. Soja ruik of proef je niet, dit zit gewoon in bepaalde producten. Ik merk het pas als het te laat is en ik me ziek begin te voelen. Daarom is het belangrijk om altijd het etiket te lezen. Dit geldt niet alleen voor mijn allergie, voor bijvoorbeeld selderij of zwaveldioxide geldt exact hetzelfde. Men is zich vaak niet bewust dat deze allergenen in bepaalde producten voorkomen. Dit bewustzijn mis ik vaak als ik buiten de deur eet. En dit begrijp ik, maar het is ook best vervelend.”

Van frustratie, naar actie

Vorig jaar september heeft Shanna een sprong in het diepe genomen en heeft ze Allergenenkaarten opgericht. Wat doet ze precies? Ze brengt de allergenen van de gerechten op de menukaart van eetgelegenheden in kaart. Hiervan maakt zij een allergenenkaart, voor de klant. Eetgelegenheden krijgen de mogelijkheid om alternatieven voor bepaalde voedselallergieën aan te bieden en hierin adviseert Shanna dan ook. Hiernaast neemt ze de medewerkers van het restaurant mee in een allergenentraining. “Dit creëert bewustwording bij iedereen, niet alleen voor de koks, maar juist ook bij de bediening. Hier hebben wij, mensen met een voedselallergie, vaak het directe contact mee “, vertelt Shanna.

Geen doel, maar een droom

“Mijn droom is dat iedereen bewust wordt van het probleem omtrent voedselallergie en hoe vervelend het kan zijn. Sterker nog, het zou heel fijn zijn als iedereen hiermee om kan gaan en dit is relatief eenvoudig.” zegt Shanna. “Nu heb ik mij gericht op eetgelegenheden, omdat dit de plekken zijn waar ik zelf vaak kom. Maar ik kan me voorstellen dat informatievoorziening omtrent voedselallergie op termijn ook gewenst is in bejaardenhuizen, de kinderopvang of de bedrijfskantine. We willen toch voorkomen dat onze ouders, kinderen en collega’s ziek worden?”. Shanna ziet het in kaart brengen van allergenen dan ook niet als een doel voor haar bedrijf, maar meer als een droom. “Zorgeloos (uit) eten, voor iedereen”, zegt zij enthousiast. “Niet alleen voor mezelf, maar juist voor iedereen met een voedselallergie!”

Nieuwsgierig? Neem een kijkje op www.allergenenkaarten.nl of facebook.nl/allergenenkaarten

Reageer als eerste