‘Balen van zogenaamde achterstand’


<p>Myriam en Wim hebben vertrouwen in hun manier van lesgeven en de veerkracht van kinderen zoals Isis (voorgrond) en Ayden.(foto Gerreke van den Bosch)</p>

Myriam en Wim hebben vertrouwen in hun manier van lesgeven en de veerkracht van kinderen zoals Isis (voorgrond) en Ayden.(foto Gerreke van den Bosch)

(Foto:Gerreke van den Bosch)

‘Balen van zogenaamde achterstand’

Colmschate - “Ik denk dat kinderen die de Coronacrisis meemaken voor hun eigen leven dingen leren die ze anders nooit geleerd zouden hebben”, zegt Wim Kloezeman directeur van Het Roessink en Kolmenscate na de tweede lockdown.

Door Gerreke van den Bosch

Na een extra dag sneeuwpret openden de Deventer basisscholen dinsdag 9 februari weer hun deuren. Locatiemanager Myriam Severein en Wim Kloezeman van Het Roessink nemen de dag met elkaar door. ‘’Er is deze ochtend weinig taal en rekenen aan de orde geweest. Het ging meer over: hoe gaat het met ons? Het was een bijzondere dag. De afgelopen tijd merkten we tijdens de digitale lessen al hoe lastig de lockdown voor kinderen was. Ze misten elkaar en de onderlinge contacten. Ze hadden het op het sociale vlak heel moeilijk”, vertelt Severein.

De docenten waren de eerste dag zonder uitzondering aanwezig. Kloezeman: “Ook alle leerlingen zijn er. Zowel op het Roessink als Kolmenscate. Ik hoop van ganser harte dat we niet nog een keer moeten sluiten. Je hoort over een derde golf maar daar valt nu nog niets over te zeggen. Ik heb tijdens het coronatijdperk geleerd om weinig te denken en meer te hopen. Veiligheid voor iedereen staat bovenaan de lijst natuurlijk.

‘Kinderen hebben hun eigen ontwikkeling doorgemaakt’

De wettelijke verplichtingen, noodzakelijke en dringende adviezen moeten deze veiligheid waarborgen. “Dat houdt in, werken in zogenaamde ‘cohorten’, het dragen van mondkapjes in de school en wat je verder nog samen afspreekt. Wat ik moeilijk vind is kids in de middenbouw die alleen met een klein groepje om mogen gaan. Maak dat maar eens waar in het basis onderwijs!”

Wat de consequenties zijn van de lockdown valt nog niet precies te overzien. “Waar we wél van balen is dat er zoveel wordt gesproken over achterstanden. Men vergeet dat de kinderen een eigen ontwikkeling hebben doorgemaakt. Achterstanden horen bij een systeem als er geen Corona is. Nu is de situatie voor het kind totaal anders. Ik denk dat kinderen in het afgelopen jaar flexibiliteit, reflecteren en doorzettingsvermogen hebben geleerd. Dat heb je nodig om deze maatschappij aan te kunnen. Kennis spijkeren we later wel bij. Als leerlingen op enig gebied specifieke kennis nodig hebben dan leren ze dat uiteindelijk toch wel. Je moet het niet hebben over achterstand maar de ontwikkeling in de mens. Kennis kun je opzoeken en levenservaring heb je nodig. Hoe je omgaat met onvoorspelbare situaties is wat de kinderen nu leren. Zie je als de schooldeur opengaat de kleine mensjes die komen als leerlingen of als kinderen? Voor ons zijn het kinderen.”

Severein verwacht dat in maart de toetsen afgenomen zullen worden. “Cito doen we niet meer, dat was gericht op het cognitieve. Nu doen we IEP dat geeft inzicht in het eigen profiel via ‘hoofd, hart en handen’ door het invullen van vragenlijsten.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden