Online ode aan Bach


Foto:

Online ode aan Bach

Deventer - Op zondag 21 maart brengt Jan Kleinbussink in de Lebuïnuskerk te Deventer een ode aan de Thomas-cantor uit Leipzig, Johann Sebastian Bach. Kleinbussink, zelf gespecialiseerd in de uitvoeringspraktijk van onder meer Bach, voert een gevarieerd programma uit waarin grote orgelwerken worden afgewisseld koraalbewerkingen. Het concert begint om 15:30 uur en is online te volgen via www.lebuinuskerk.nl.

Bach is bij Kleinbussink in goede handen; hij werkte onder meer intensief samen met Ton Koopman bij het realiseren van diens fameuze opnames van de Bach-cantates. Op het Holtgräve-orgel voerde hij in zijn periode als cantor-organist van de Lebuïnuskerk al eens alle orgelwerken van Bach uit in 18 opeenvolgende concerten.

Bach schreef een keur aan orgelwerken: van majestueuze preludia en fuga’s tot wonderschone miniaturen. Tijdens de ode aan Bach komt die diversiteit volledig aan bod. Kleinbussink opent met het groots opgezette drieluik Toccata, Adagio en Fuga in C-Dur (BWV 546). Alles zit hier al direct in: virtuositeit, wonderschone melodieën en een briljante fuga. Een ander drieluik tijdens het concert vormt Sonate III (BWV 527). Als ware het kamermuziek zo klinkt dit orgelwerk. In de drie verschillende delen smeedt Bach iedere keer drie stemmen op weergaloze wijze tot een volmaakte eenheid.

Van de talloze koraalbewerkingen die Bach schreef, komen er tijdens dit concert vier aan de orde. Typisch koralen voor de passietijd klinken zoals ‘Christe du Lamm Gottes’ uit het Orgelbüchlein en ‘O Lamm Gottes unschuldig’ uit de 18 Leipziger Choräle. Hoe klein of groots opgezet ook, in iedere bewerking weerklinkt het absolute meesterschap van Bach.

Jan Kleinbussink

Jan Kleinbussink, emeritus cantor-organist van de Grote of Lebuinuskerk te Deventer, studeerde orgel, piano, klavecimbel muziektheorie en koor- en orkestdirectie. In 1976 behaalde hij de ‘Prix d‘excellence’ cum laude voor orgel, met onderscheiding voor solospel en improvisatie. Daarna vervolgde hij zijn orgelstudie in Wenen bij Prof. Anton Heiller en studeerde hij klavecimbel bij Ton Koopman te Amsterdam. Hij werkte als hoofd Afdelingen Oude Muziek en Orgel en Kerkmuziek aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, daarna als hoofd masterstudies en ‘artistic research’. Momenteel is hij verbonden aan de Academie der Kunsten/Universiteit Leiden voor het begeleiden van promovendi in het DocARTES-traject (doctoraal promotie in de Kunsten), naast het voortzetten van zijn werkzaamheden als musicus -organist, klavecinist en dirigent Oude Muziekproducties.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden