<p>Het team van St. Tropez staat klaar om de medewerkers te onthalen op een heerlijke lunch.&nbsp;</p>

Het team van St. Tropez staat klaar om de medewerkers te onthalen op een heerlijke lunch. 

(Foto:Deventer Ziekenhuis)

Smaakmakers zorgen voor positieve energie in coronatijd. ‘We hebben het met liefde gedaan’

Deventer - Het Deventer Ziekenhuis liet afgelopen maand vijf lokale horecabedrijven iets lekkers bereiden voor het personeel dat in deze periode volgens hen wel iets extra’s verdient. De deelnemende ‘smaakmakers’ waren Huis Vermeer, St. Tropez, Happy Tosti, Grand Café Samen en Brans Oesterzwamkwekerij.

Door Gerreke van den Bosch

Simone Groot Lipman van Marketing en Communicatie: “De horeca-ondernemers waren op verschillende dagen in ons personeelsrestaurant, om zoveel mogelijk collega’s te bereiken. Grand Café Samen zorgde ook voor een lekkere high tea bij onze buitenpoli’s in Raalte en Rijssen en Huis Vermeer presenteerde lekkere borrelplanken voor de avond- en nachtdiensten.”

Dankbaarheid

Roel van der Vegt van Happy Tosti is enthousiast. “Ongeveer anderhalf jaar geleden deden we onze eerste actie. Toen brachten we tosti’s rond op de kinder- en dialyse-afdeling. Dat was voor de patiënten. Deze ronde was het anders en deelden we 450 tosti’s uit in het restaurant. Hartstikke leuk om te doen. Een week later hebben we medewerkers op de Intensive Care vijf dagen lang voorzien van lunchpakketten. We bereidden alles voor in ons eigen lunchrestaurant in de Lange B. en brachten het vervolgens in de ochtend naar het ziekenhuis. Ik ben heel blij dat Linda Roes van de roomservice dit mede geïnitieerd heeft en de raad van bestuur erin is meegegaan. Daar zijn we haar dankbaar voor. We hebben het met veel plezier en liefde voor deze doelgroep in de zorg gedaan”, zegt de eigenaar van het horecabedrijf.

Geweldig initiatief

“Men vond het een fantastisch initiatief en de reacties op de kwaliteit van het eten was lovend,” reageert Karin Gerritsen, manager marketing en communicatie

“In feite is het een win/win actie. De horeca kan doen wat ze graag doen, namelijk koken en de onze medewerkers krijgen een traktatie. Het ziekenhuis vindt het belangrijk om iets terug te doen voor de horecaondernemers die al zo lang hun deuren gesloten moesten houden.”

Aanmoediging

Eric Kroon van de Raad van Bestuur. “Het is een aanmoediging én blijk van waardering die twee kanten uitgaat. Al ruim een jaar hebben we te maken met zware coronamaatregelen. Bedoeld om het virus te beperken en de zorg in de benen te houden. Het is fijn om waardering vanuit de samenleving te krijgen. Maar we vinden het ook belangrijk om iets te terug te doen. In deze regio kijken we naar elkaar om en helpen we elkaar. Samen met horecaondernemers uit de omgeving bedachten we het unieke concept ‘Smaakmakers in het ziekenhuis’. Waarmee we meer beleving aan ons eten en drinken geven. We hebben horecabedrijven benaderd die ons eerder als ‘Smaakmaker’ belangeloos geholpen hebben om iets lekkers te serveren aan patiënten. En die nu door de Covidcrisis hun zaak hebben moeten sluiten en hun inkomsten hebben zien verdwijnen. Deze ondernemers mochten de afgelopen maand weer even hun keuken in. Maar dan voor ons personeel, dat wederom alle zeilen bijzet voor de derde - en hopelijk laatste - coronagolf.”

Bitterballen en soep

Oesterkweker Michel Brans is ook lovend over de initiatiefnemers. “Dat doet het ziekenhuis heel goed. Ze hebben aandacht voor alle partijen.” Voor Brans was het de tweede keer dat hij in actie kwam binnen de ziekenhuismuren. De eerste keer was vóór de coronatijd. “Toen konden we nog langs de bedden. Ik kan me nog de reactie van de kersverse moeders op de kraamafdeling herinneren. Ze waren heel verrast toen ik langskwam met bitterballen. Vorige week verliep het heel anders. Toen waren we in het bedrijfsrestaurant en deelden we soep met brood uit. Het vloog weg! Binnen anderhalf uur was de ketel met honderd liter paddenstoelensoep schoon op!”

Voor Brans een geweldige opsteker want hij heeft het naar eigen zeggen zwaar voor de kiezen gehad in coronatijd. “Toen horeca en scholen wegvielen als afzetgebied, heb ik een paar slechte nachten gehad. Daarna kwam ik op het idee voor een maaltijdbox. De eerste week hoopte ik op een afname van vijf boxen. Het werden er twaalf. Ik heb nu honderd recepten ontwikkeld en iemand in dienst genomen hiervoor. Food service aan huis is nu wel helemaal ingeburgerd. Als dit zo blijft dan heeft corona mij op de lange termijn beschouwd dus toch nog wel iets opgeleverd”, relativeert Brans.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden