Uitsnede van de tekening van Deventer kunstschilder Breenbergh.Bartholomeus Breenbergh, Apollo en Daphne, 1640, gewassen pentekening (c. 15 x 10 cm). Collectie Museum De Waag Deventer
Uitsnede van de tekening van Deventer kunstschilder Breenbergh.Bartholomeus Breenbergh, Apollo en Daphne, 1640, gewassen pentekening (c. 15 x 10 cm). Collectie Museum De Waag Deventer

Museum De Waag verwerft tekening van Deventer kunstschilder Breenbergh

Deventer - Museum De Waag heeft de bijzondere tekening 'Apollo en Daphne' uit 1640 van Bartholomeus Breenbergh kunnen verwerven. De tekening toont de mythologische figuren Apollo en Daphne bekend uit Ovidius' Metamorfosen.

Het is een veelvuldig afgebeelde passage waarbij de nimf Daphne in een laurierboom verandert, een geliefd onderwerp voor kunstenaars om hun vaardigheden te tonen. De tekening kon vorig jaar via een veiling worden gekocht dankzij middelen uit de gemeentelijke reserve museumaankopen en het Breenbergh Fonds. Na onderzoek is de tekening nu toegevoegd aan de Breenbergh-collectie.

Apollo en Daphne 
Wat de gewassen pentekening bijzonder maakt is dat het niet als voorbereidende studie voor een schilderij wordt gezien, maar als een op zichzelf staand werk - aldus Breenbergh kenner Marcel Roetshlisberger in zijn artikel 'New works by Bartholomeus Breenbergh'. Het werk (15 x 10 cm) toont fraai de delicate lijnvoering van de meester en zijn oog voor detail. Zo zien we een typische ruïne op de achtergrond, maar ook de verscholen figuur van Cupido, zittend en observerend in een boom. De liefdesgod speelt immers een belangrijke rol in dit amoureuze verhaal. Apollo had de trefzekerheid van Cupido betwist en als straf daarvoor wordt de god geraakt door één van diens pijlen waardoor hij onvermoeibaar de schone nimf Daphne achtervolgde. Zij smeekt uiteindelijk de riviergod Peneus om haar te veranderen in een laurierboom waardoor zij eindelijk haar rust vindt. De tekening is een goed voorbeeld van hoe zorgvuldig Breenbergh zijn composities opbouwde en voorzag van belangrijke beeldelementen. Bovenaan is de naam van de maker ook in spiegelbeeld te lezen, een opvallende annotatie van mogelijk een latere verzamelaar. Er zijn niet veel gesigneerde tekeningen van Breenbergh meer in omloop en de verschijning ervan was dan ook een interessante kans voor het museum dat bouwt aan een representatieve Breenbergh-collectie.

Latona en de Lycische boeren
Vorig jaar al kon een andere aanwinst, Breenberghs schilderij 'Latona en de Lycische boeren', aangekocht worden voor Deventer. Ook dat verhaal vinden we terug in de Metamorfosen en kent een eenzelfde aandacht voor de verhaallijn. De twee werken versterken elkaar, waarmee de tekening Apollo en Daphne ook vanuit dit perspectief een aanwinst is. In totaal zijn er nu twee olieverfschilderijen en twee tekeningen van deze zeventiende-eeuwse Deventer meester in de Deventer collectie.

Meer berichten