Hetty Odenthal van de Bibliotheek Deventer. Specialist voorlezen voor jonge kinderen. Fotocredits: Deventer FotoKring Pieter Leeflang
Hetty Odenthal van de Bibliotheek Deventer. Specialist voorlezen voor jonge kinderen. Fotocredits: Deventer FotoKring Pieter Leeflang (Foto: )

Mopperen tijdens de Nationale Voorleesdagen bij de Bibliotheek Deventer

Deventer - Hoe is het om groot te zijn, of klein, of arm of ziek? Of hoe is het als je boos bent en de hele dag moppert? Je kunt er over lezen in de vele prachtige kinderboeken die de Bibliotheek Deventer in de collectie heeft.

Eén keer per jaar zet de bibliotheek de collectie voor de allerkleinsten in de schijnwerpers en sluit ze aan bij de Nationale Voorleesdagen. Dit jaar bijvoorbeeld met activiteiten als voorleesontbijtjes, prentenboekenruilbeurzen en interactief voorlezen tijdens het KOP-Festival maar ook digitaal met tips en trucs. De Voorleesdagen zijn 22 januari tot en met 1 februari.

"Voorlezen is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Daarom investeren we als bibliotheek bijvoorbeeld in het vergroten de voorleeskennis van ouders en professionals via BoekStart. Of we lezen bij mensen thuis via de VoorleesExpress", aldus Hetty Odenthal van de Bibliotheek Deventer gespecialiseerd in het lezen voor jonge kinderen. "De boodschap lijkt zo vanzelfsprekend maar dat is het niet, daarom blijven we het onder de aandacht brengen. Aanhaken bij een landelijke campagne helpt daar goed bij."

Emoties herkennen
Tijdens de Voorleesdagen staat het prentenboek van het jaar, Moppereend, centraal. "Ik vind het een geweldig boek. Om blij van te worden, ondanks de titel, " lacht Odenthal. "De illustraties van Petr Horácek in combinatie met het verhaal van Joyce Dunbar vormen een feest van herkenning. Een steeds groter wordend wolkje boven Moppereend laat zien hoe het kan gaan tijdens een rotdag en hoe het ook weer op kan klaren. Veel mooie boodschappen in het boek om over na te praten met je kind en begrip te kweken. Want iedereen is wel eens boos of heeft te maken met iemand die zijn dag niet heeft. Begrip, en daarmee voorlezen, maakt je leuker"

Voorsprong
Uit onderzoek blijkt dat voorlezen taalachterstand helpt voorkomen. Van peuters en kleuters die geregeld zijn voorgelezen, heeft bijna 70% voldoende woordenschat om een goede start te kunnen maken op school. Bij de groep aan wie niet is voorgelezen is dat iets meer dan 30% (Suzanne Mol, 2010). Hetty Odenthal: "Als de achterstand niet in wordt gelopen kun je daar als volwassene last van hebben. Het lezen en het begrijpen van formele teksten is dan bijvoorbeeld moeilijk. Probeer je eens voor te stellen wat dat betekent als je medicijnen moet slikken, een belastingformulier moet invullen of een handleiding voor een machine op je werk moet lezen."

Iedereen kan het
Een taalachterstand kun je inhalen. Vooral als je er op tijd bij bent. Voorlezen helpt daar zeker bij. "Het is niet zo moeilijk. Iedereen kan het, ook als je lezen zelf wat lastig vindt." moedigt Hetty Odenthal aan. "Ga gewoon zitten met je kind en kijk naar de plaatjes. Vertel wat je ziet en ga met je kind in gesprek. Belangrijk is dat je praat in volledige zinnen. Overigens niet alleen tijdens het voorlezen, maar altijd." Wie de kunst van het voorlezen af wil kijken is van harte welkom tijdens een van de BoekStart inloopochtenden van de bibliotheek. Op de website van de Bibliotheek Deventer is een pagina ingericht met tips en trucs over voorlezen voor jonge kinderen: www.bibliotheekdeventer.nl/voorleesdagen. Nog één tip van Hetty Odenthal? "Zoek boeken uit die aanslaan bij je kind en kijk hoe leuk ze het vinden. Dan ga jij er ook van houden. Ik weet het zeker!"

Meer berichten