Directrice Anita begeleidt Zoë en Cas vanachter de statafel.  ,,Het wijkt af van de manier waarop Montesorrionderwijs is ingericht."
Directrice Anita begeleidt Zoë en Cas vanachter de statafel. ,,Het wijkt af van de manier waarop Montesorrionderwijs is ingericht." (Foto: Gerreke van den Bosch)

Docenten vinden herstart spannend. 'We moeten ons onderwijs nu anders gaan geven'

Deventer - De basisscholen zijn sinds maandag weer open. ,,We vinden het wel spannend. Het is namelijk nog niet voor honderd procent bewezen dat kids het Coronavirus niet kunnen overdragen. Er zitten leerlingen in de bovenbouw met volwassen lijven. Op sommige scholen blijft dertig procent van de docenten thuis. Ons team is helemaal compleet", zegt Anita Nijland van Montessorischool van Lith.

Door Gerreke van den Bosch

Zoë (10) en Cas (7) Koldewijn zijn blij dat ze weer naar school kunnen na de langste vakantie ooit. Zoë: ,,Ik vond het soms even fijn. Ik vind het vooral naar omdat ik mijn vriendinnen en de klas mis. Ik heb gelukkig wel een buurmeisje waar ik elke dag mee speel."

Cas vond het wel leuk maar soms ook niet geeft hij zelf aan. ,,Ik heb veel met vriendjes gespeeld. Vaak doen we jachtseizoen en proberen dan elkaar te pakken. Ik heb zin om weer naar school te gaan en weer bij mijn echte vrienden te zijn."

Vader Stef heeft tijdens de coronacrisis door kunnen werken in zijn eigen bedrijf. ,,Wel met een dubbele taak want de kinderen moesten ook met het huiswerk begeleid worden. Mijn vrouw moest thuis werken en had daarbij ook nog Zoë en Cas die de nodige aandacht opeisten. Onze grootste zorg was de kinderen in het dagelijkse ritme houden, ook met het huiswerk want anders raken ze achterop. Ik kan aan de kinderen merken dat ze blij zijn dat er verandering komt in de situatie. Gisteren is Cas weer voor het eerst naar de voetbaltraining geweest. Als een stuiterbal kwam hij thuis. Helemaal blij."

Broer en zus vliegen direct op de klimtoestellen af als ze het speelplein op komen. Er zijn nieuwe toestellen bijgekomen en er zal ook anders gespeeld gaan worden. ,,Onder-, midden- en bovenbouw gaan apart naar buiten. Er komen ook maar vijftien kinderen per groep per dag naar school. We hebben een A en B groep gemaakt. Ze gaan steeds een hele dag naar school en dat gaat dan om en om volgens een rooster. Ook voor de ouders breekt er een andere tijd aan. Zij blijven buiten de deur, ook ouders die ondersteunen moeten voorlopig thuisblijven. We hopen dat we op 22 mei kunnen uitbreiden. We hebben nog acht weken voor de boeg tot 18 juli. Ouders kunnen natuurlijk te allen tijde contact met ons opnemen."

De grootste verandering op de school aan de van Lithstraat 1 is de manier van lesgeven. ,,Het Montesssori-onderwijs wordt nu anders gegeven. Normaliter zitten we naast het kind voor individuele instructie. Nu gebruiken we voor uitleg speciale stoeltjes en de juf staat voor de groep. We hebben barrières gecreëerd in de vorm van statafels zodat de kinderen automatisch de 1,5 meter in acht kunnen nemen. Ik ben trots op hoe onze leerlingen en hun ouders het hebben gedaan de afgelopen periode. Het Montessori-onderwijs was voor hen een stevig anker. Het is zo ingesteld dat leerlingen per dag kunnen kiezen waar ze mee aan de slag gaan. Het vraagt een zekere mate van zelfstandigheid want eind van de dag moet de taak wel uitgevoerd zijn. Dit hebben ze nu thuis in coronatijd kunnen toepassen. We hebben als school heel erg ingezet op het welbevinden voor gezin en omgeving. We hebben gezegd: kijk wat lukt en als het niet lukt is het niet erg. Het programma was geënt op drie niveaus: herhaling, nieuwe opdrachten voor verdieping en onderzoeksvragen. Elke dag hadden de leerkrachten contact met elkaar, kinderen en ouders. We kijken ernaar uit om weer te starten. We gaan kinderen voorbereiden en bewust maken van de toekomst. We willen duurzaamheid versterken en hen het gevoel geven dat je er toe doet. Daarbij willen we hen leren 'omdenken'."

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden