Logo deventerpost.nl


Fleur de Café overhandigt 10.000 euro voor Ugandese koffieboeren. V.l.n.r. Ed den Besten (Rabobank Salland), Ruud Boon (Deventer Koffie), Eugenie Steenhuis (mede-eigenaar Fleur de Café)
Fleur de Café overhandigt 10.000 euro voor Ugandese koffieboeren. V.l.n.r. Ed den Besten (Rabobank Salland), Ruud Boon (Deventer Koffie), Eugenie Steenhuis (mede-eigenaar Fleur de Café)

Deventer Koffie na één jaar groot succes

  Zakelijk

Deventer -Een jaar na de lancering van Deventer Koffie kan koffiebranderij Fleur de Café een bedrag van 10.000 euro overhandigen aan initiatiefnemer Ruud Boon. Daarmee is de verkoop van Deventer Koffie een jaar na de introductie een groot succes te noemen. Deventer koffie is een koffiemelange die gemaakt wordt met koffiebonen uit Uganda. De koffie wordt rechtstreeks geïmporteerd en door Fleur de Café gebrand, verpakt en verkocht.

Ruud Boon is samen met Ed den Besten van Rabobank Salland al enkele jaren betrokken bij een koffiecoöperatie in Kibinge in Uganda. Samen hebben zij het idee opgevat een directe koffielijn te laten lopen tussen Kibinge en Deventer. Deventer Koffie is een echt Deventer product met medewerking van Deventer bedrijven zoals Birza Design, Pixelpanters, Promotiebeker en Fleur de Café . Deventer Koffie wordt afgenomen door verschillende Deventer bedrijven waaronder De Scheg en de Rabobank. De winst die met de verkoop van Deventer Koffie wordt gemaakt, wordt teruggesluisd naar de koffiecoöperatie in Kibinge. Deze coöperatie zorgt voor een 'agri business training' om jongeren op te leiden voor een beroep in de koffieketen.

Daarmee wordt een bestaanszekerheid in Uganda gerealiseerd. 'Dat er nu na een jaar zo'n groot bedrag teruggesluisd kan worden naar Uganda is echt uniek aan dit project', aldus Boon. Het plan om een directe koffielijn te starten tussen de koffieboeren Uganda en de koffiedrinkers in Deventer is hiermee wel succesvol gebleken en bovendien reden genoeg om hiermee door te gaan.

Fleur de Café is als Deventer koffiebranderij in 2016 benaderd door Ruud Boon. De kans om betrokken te zijn bij een 'direct trade' traject waarbij koffie en Deventer centraal staan was voor Marc Steenhuis de doorslaggevende reden om gehoor te geven aan het verzoek van Ruud Boon. Marc Steenhuis krijgt als eigenaar van Fleur de Café regelmatig verzoeken om mee te werken aan een goed doel. 'Dit doel sprak me aan, omdat ik hier met mijn bedrijf als koffiebranderij ook echt een bijdrage kan leveren'. Nu een jaar na de introductie van Deventer Koffie is het moment gekomen dat Fleur de Café deze mijlpaal heeft bereikt en de 10.000 euro ook daadwerkelijk kan overhandigen.
Deventer koffie wordt verkocht via de webshop van Fleur de Café, maar inmiddels ook via meerdere winkels en supermarkten in Deventer en omstreken.
 

reageer als eerste
Meer berichten